3 unge entrepenører started i 1996 tøj firmaet Dirtbag, og de omsætter nu for over 20 millioner kroner i denne svære branche.
For at overleve i tøj branchen er det vigtigt at være innovativ og hele tiden differentiere sig med nye smarte produkter, hvilket er grunden til at det er en branche der er svær at få succes i.
Opstarten af et tøj firma
Ingen af de 3 iværksættere havde den store erfaring inden de kastede sig ud i projektet, de havde heller ikke nogen erfaringer at tage med sig fra andre firmaer så de startede på ret bar bund. Den ene havde lidt salgserfaring fra en mountain bike butik men det er jo ikke et imponerende CV hvis man står og skal starte sit eget tøj mærke.
Firmaet startede op med en internet adresse og produkterne blev kun solgt på deres hjemmeside. Dette gjorde de for at spare tusindevis af kroner på dyre kataloger. I 2004 havde de over 200 0 besøgende i deres webshop dagligt, hvilket er mange mange flere end der normalt ville komme ind i en almindelig butik på strøget.
Start op problemer
Ligesom mange andre firmaer havde Dirtbag.com sine problemer og tilbageskridt inden de fik succes. De brugte flere forskellige designere og producenter indtil de endelig fandt nogle som de var tilfredse med, dette kostede selvfølgelig dyrebar tid og penge. Efter 4 år fik de dog nyt håb da de fandt en investor der skød flere penge i projektet. Dette betød at en af dem kunne kvitte sit job. De lånte derudover 150.000 kr. fra deres familier og 100.000 kr. fra kredit kort. Risikoen de tog viste sig at bære frugt, siden 2000 har firmaet kørt bedre og bedre og det ser ikke ud til at stoppe.
Det tager tid og penge at opbygge et mærke, men Dirtbag overlevede start vanskelighederne og nu kører det for dem.
Reklamere for et tøjmærke
Da de startede ud var modtagelsen mildest talt lunken. Forhandlere og købere ville ikke have med dem at gøre da de allerede havde nok af mærker i deres butikker.
De tog på messer og fik nogle kontakter som de fulgte godt op på og stille og roligt begyndte forhandlerne at melde sig. De brugte primært søgemaskine optimering og mund til mund metoden for at få billig reklame da de ikke havde et kæmpe budget at brande sig for.
Derudover indgik de en masse sponsor aftaler med bands som fik gratis tøj mod at de havde det på på scenen når de optrådte. Senere hen er der også blevet brugt bannerbytte, email marketing, pay per klik og konkurrencer for at gøre opmærksom på mærket.
De er ekstra aggressive i dag for at få nye forhandlere, de giver dem gratis levering og andre gode tilbud hvis de kan føle at de er lidt tvivlsomme. De kører også på at de er unikke og ikke findes i ret mange butikker.
Fremtiden for dette tøjmærke
Nu omsætter mærket for et top cifret millionbeløb og salget stiger konstant. De har fokus på ikke at vokse for hurtigt da de gerne vil kunne følge med. De satser stadig hårdt på sponsorvejen og sponsorere flere kendte bands. De sælger deres tøj til over 70 butikker i USA og har også ekspanderet ud i andre lande. Håber denne artikel kan hjælpe dig hvis du går med tanker om at starte dit eget tøjmærke.
hej ville høre om i vidste noget om hvordan man kan lave sin egen nail collection altså med negle lakke ?
håber i kan hjælpe
tak på forhånd